h

Woningen in havengebied

22 februari 2007

Woningen in havengebied

IJmuiden- “Zeehaven IJmuiden moet meer een gemengd bedrijventerrein worden”.Dat leidt tot een vrolijker omgeving, zeker als je ook inzet op toerisme. Het is wellicht was gewaagd, maar een combinatie van woningen en bedrijven moet dan mogelijk zijn.”

IJmuiden- “Zeehaven IJmuiden moet meer een gemengd bedrijventerrein worden”.Dat leidt tot een vrolijker omgeving, zeker als je ook inzet op toerisme. Het is wellicht was gewaagd, maar een combinatie van woningen en bedrijven moet dan mogelijk zijn.”

Dat liet Theo Vermeij van de Stichting Noorzeekanaalgebied Schoon Sterk Slim gisteravond weten tijden een door de Socialistische Partij Velsen georganiseerde avond over het Materplan Noordzeekanaalgebied.
Vermeij voegde er aan toe dat de gemeente Velsen in dat verband wat ruimhartiger moet zijn met het interpreteren van het begrip ‘havengebonden bedrijvigheid’. En naar de verre toekomst tot zag hij ook wel mogelijkheden voor de verplaatsing van de Amsterdamse Hemcentrale naar het terrein van Corus.
Vermeij was een van de inleiders in gebouw De Delta aan de Rijnstraat. Hij voerde het woord na directeur Anneke Been van het projectbureau Masterplan Noordzeekanaalgebied en SP-statenlid Bert Putters. Initiatiefnemer en SP-raadslid Jan Müter moest melden dat het niet gelukt was om voor deze bijeenkomst ook aan afvaardiging van de ondernemersfederatie te strikken.
Zowel Theo Vermeij als Bert Putters maakte duidelijk dat in hun visie wonen het belangrijkste is en dat daarna pas werken en recreëren aan de orde komen. En bij het werken moet het dan gaan om activiteiten, waarvan de toegevoegde waarde het hoogst is, zoals bij Corus en in de visserij en juist niet bij de doorvoer van kolen naar Duitse elektriciteitscentrales en het zeehavencontainervervoer.
Daarvan uitgaande is er volgens beiden geen uitbreiding van de bedrijventerreinen langs het Noordzeekanaal nodig en hoeft er ook geen grote sluis te komen in IJmuiden. Zouden grotere cruiseschepen dan wel behoefte hebben aan een ruimere sluis. Dan lieten zij eten dat die schepen ook voor de sluis kunnen afmeren. De passagiers kunnen dan per trein naar Amsterdam vervoerd worden. “Dat spoorlijntje blijft er Toch wel liggen. Dat wil het ministerie van Defensie”, aldus Putters.
Tijdens de discussie nam Been stelling tegen de opvatting dat een nieuwe zeesluis 800 miljoen euro gaan kosten Volgens haar gaat het om een investering van 450 miljoen euro.

bron ijmuider courant

U bent hier