Verklaring SP over de situatie bij AWV Eigen Haard (Raadsvergadering 11 januari 2007)

14 januari 2007

"Als een gevangenisdirecteur direct na zijn benoeming zegt: 'ik lust ze rauw' dan kan ik me er nog iets bij voorstellen. Maar als directeur van een woningbouwstichting maak je jezelf onmogelijk door zoiets te zeggen. De medewerkers zijn geen boeven die je zo tegemoet kan treden!"

"Als je ergens bent weggestuurd en je komt met een massagepremie van 15.000 euro vanuit de Raad van Toezicht op deze manier aan een directiefunctie, dan kun je verwachten dat de werknemers van deze stichting hun wenkbrauwen fronsen! Het moge duidelijk zijn dat dit geen werkbare situatie is. Voor geen van de betrokken partijen."

"Het willens en wetens handhaven van deze benoeming roept vragen op. Je zou kunnen veronderstellen dat er verdachte praktijken onder de pet gehouden moeten worden door een groepje vrienden. Anders kan je toch niet volharden in deze aanstelling."

"Voor de gemeentelijke samenwerking met de stichting zal gekozen moeten worden voor een pas op de plaats tot er weer een werkbare verhouding mogelijk is en het personeel weer met plezier hun werkzaamheden kunnen voortzetten."

"De SP vraagt de wethouder om de minister te verzoeken maatregelen te treffen."

"Aan de heer Vinken nog dit: Gebruik uw intelligentie en zie in dat hier niets meer te winnen is voor u en kondig één dezer dagen uw aftreden aan en zie af van verdere gouden handrukken, want deze zaak heeft al genoeg schade veroorzaakt."