SP actie tegen TOTAL in Birma

10 mei 2006

SP actie tegen TOTAL in Birma

Stop TOTAL in Birma!De SP afdeling Velsen steunt de oproep van een internationale actie tegen investeringen van het energie concern TOTAL in Birma. Op vrijdag 12 mei, vanaf 15.00 uur, zullen leden van de partijafdeling automobilisten ervan proberen te overtuigen om de TOTAL-pomp in de Velserbroek voorlopig te mijden.

Het van oorsprong franse energieconcern TOTAL vormt één van de laatste internationale steunpunten voor het dictatoriale bewind in Birma. Waar tal van multinationals, waaronder Heineken, onder druk van het publiek uit Birma zijn vertrokken, daar voorziet TOTAL, via de exploitatie van gasvelden, het bewind van economische en diplomatieke steun.

Het bewind van generaals heeft de eerste en enige verkiezingsuitslag in 1990 naast zich neergelegd. Bij die verkiezingen won Aung San Suu Kyi, met haar alliantie voor democratie (de NLD), ruim 80% van de stemmen. Deze voorvechtster voor de democratie staat echter al sinds 1989 onder huisarrest. Maar nog altijd leidt zij de oppositie. Deze Nobelprijswinnares voor de vrede (1991) roept op tot een internationale stop op investeringen in Birma.

Op 12 mei komen de aandeelhouders van TOTAL bijeen. Die gelegenheid is daarom uitgeroepen tot een internationale actiedag. TOTAL weg uit Birma!
Voor de inwoners van Velsen is daarom de leuze deze dag: Tank niet TOTAL-itair! En boycot voorlopig deze pomp.

Steun de actie! Tank niet Total – itair!

SP-Afdeling Velsen
Marcel van Bale en Gerko Buist

Voor meer informatie over de actie op 12 mei in de Velserbroek en de mogelijkheid tot deelname kunt u zich wenden tot het secretariaat.

Voor meer informatie over Burma en de boycot actie tegen TOTAL: www.burmacentrum.nl .
Hier kunt u ook terecht voor het ondertekenen van een petitie gericht aan de directie van TOTAL.

Zes goede redenen waarom Total moet stoppen met opereren in Birma:

• Total financiert de militaire dictatuur in Birma door middel van de exploitatie van gasvelden en een pijpleiding. Dit gaat samen met de schending van mensenrechten als dwangarbeid, gedwongen verhuizing van dorpen, en afschuwelijke zaken als verkrachting en marteling. Total helpt door haar activiteiten de militaire dictators in Birma aan de macht te blijven;

• Het stopzetten van Total's huidige economische activiteiten en weerhouden van nieuwe activiteiten in Birma zal andere investeerders in praktijk ontmoedigen om in Birma te investeren, gelet op het onzekere politieke en economische klimaat in Birma;

• Total heeft, als grootste investeerder, een enorme symboolfunctie. Als het bedrijf vertrekt uit Birma, zorgt dit voor aanzienlijk gezichtsverlies en vermindering van prestige voor de Birmese junta;

• Total verkoopt veel mooie PR-praatjes om haar investeringen in Birma goed te praten. Echter, de Birmese democratischgezinde oppositie roept het bedrijf op, ook anno 2006, zich terug te trekken uit Birma;

• Het voorkomen van nieuwe investeringen van Total in Birma voorkomt nieuwe dwangarbeid, andere mensenrechtenschendingen en schade aan natuur- en milieu;

• Het valt te verwachten dat de constante en jarenlange Franse tegenwerking van grotere politieke en economische druk vanuit de EU ten aanzien van Birma, zal verminderen op het moment dat Total niet (meer) in Birma werkzaam is. Het vertrek van Total vergroot dus de kansen op een effectiever Birma-beleid van de EU.

SP steunt boycot van benzinestations Total
Bouwer IHC Caland maakt nog steeds vuile handen in Birma
Ondersteun borsten, geen dictators!
interview Minka Nijhuis
Mooie woorden – onduidelijke daden