De SP heeft kritiek op de normen- en waardencampagne van de regering

3 mei 2006

De SP heeft kritiek op de normen- en waardencampagne van de regering

Wat voor eikels zijn jullie?Het ‘Normen en Waarden Kabinet’ Balkenende 2 wil weten wat voor eikel jij eigenlijk bent. Voor de beantwoording hebben ze watvooreikelbenjij.nl gelanceerd. Aan deze campagne hebben ze – vraag ons niet hoe – bijna 1 miljoen euro besteed. De site "Wat voor eikel ben jij?" is volgens de partij "respectloos naar jongeren" en verspilling van belastinggeld.

Volgens de partij is er 1 miljoen euro over de balk gesmeten omdat jongeren zich niets van dergelijke campagnes aantrekken. Na de totaal geflopte 'Normen en Waarden site' 16miljoenmensen.nl (kosten 294.000 euro) mocht het natuurlijk niet nog eens mis gaan. Maar goed, de vraag van de regering is nu dus niet óf je een eikel bent, maar wat vóór eikel je bent. Bovendien is het volgens de SP ongepast dat op de site flink wat reclame wordt gemaakt voor Microsoft.

Als antwoord heeft de SP de website www.watvooreikelszijnjullie.nl gelanceerd, waarop bezoekers de ‘Über Eikel’ van het kabinet kunnen kiezen. Op de site is een test te vinden waarin vraastellingen waarmee het huidige kabinet te maken heeft gehad te beantwoorden zijn met een aantal bizarre oplossingen die zo uit de praktijk gegrepen zijn. Tijdens en na het doen van de test ga je je toch afvragen waar het allemaal heen moet gaan.

Wat voor eikels zijn jullie?
Wat voor eikel ben jij?