1 MEI (dag van de arbeid) conferentie

2 mei 2006

1 MEI (dag van de arbeid) conferentie

Gisteren verzamelden zich gisteren zo’n zeshonderd genodigden/belangstellenden, waaronder vele afgevaardigden van politieke partijen, in het auditorium van de Hoge School van Utrecht voor het 1 MEI conferentie.

Groot was het welkom: “Wij gaan voor de millennium doelen. Jij ook?” was de tekst op metersgrote spandoeken zowel aan de buitenzijde als binnenin het Universiteitscentrum De Uithof.

Na de opening van de dagvoorzitter, Agnes Jongerius (voorzitter FNV), kwam al heel snel Eveline Herfkens aan het woord. Voorheen minister is zij enkele jaren gelden benoemd vanuit de Verenigden Naties als coördinator van de campagne Millenniumdoelstellingen. Het grootste deel van het ochtendprogramma had zij echt nodig om haar verhaal expliciet duidelijk te maken. We zijn er nog lang niet, maar we liggen wel op koers. Met heel veel voorbeelden schetste zij de aanweizigen een beeld waar de rijke landen momenteel mee bezig zijn. Na haar uiteenzetting kwam er veel discussie uit de zaal en ook kritiek richting de spreekster. Maar jeugdzondes moet je ook kunnen vergeten, helemaal als ze dateren uit de tachtige jaren.

Ook enkele jongeren, waaronder iemand van het jongeren FNV en een student ontwikkelingssamenwerking, kregen daarna de gelegenheid om het woord te voeren en pikte niet alles voor zoete koek wat mevrouw Herfkens ons had voorschoteld. Kortom een zeer levendig ochtendprogramma.

Na de lunch werd iedereen ingedeeld in een workshop, dit waren er acht: “Zijn extreme amoede en honger uitgebannen?”, “Gaan alle jongens en meisjes naar school?”, “Hebben mannen en vrouwen dezelfde rechten?”, “Is de kindersterfte sterk af genomen?”, “Sterven er minder vrouwen door zwangerschap?”, “Is de verspreiding van ziektes als aids en malaria gestopt?”, “Leven meer mensen in een duurzaam leefmilieu?”, “Is er meer eerlijke handel, schuldenverlichting en hulp?”. Uw reporter had voor workshop acht gekozen. Erg veel wijzer geworden!

De tijd dat alleen Max Havelaar koffie in de handel was ligt ver achter ons. Weet u bijvoorbeeld, geachte lezer, dat u bij de aankoop van Perlo koffie van Albert Heijn, ook de derde wereld steunt. Ahold was de eertse groot-industrie die zes jaar geleden het belang van fair-trade inzag. Alle Perla koffie is ook voorzien van het keurmerk: Certified Responsible Coffee, door de Solidaridad. Inmiddels zijn er enkele andere organisaties gevolgd, waaronder de Pelikaan en voor een klein deel ook Douwe Egberts.

Ook heel veel nieuwe producten zoals, chocolade, jam, honing, maar ook heel veel verschillende soorten fruit zijn tegenwoordig ruimschoots met fair-trade keurmerk verkrijgbaar. Ook de kledingindustrie levert hieraan een bijdrage. De detailisten die deze kleding echter verkopen wisselen echter nogal vaak. Maar zijn actueel te vinden op de website van Solidaridad.

Niet verzuimt mag worden ook te vermelden dat twee Nederlandse bankinstellingen (ASN bank, Triodos bank)een belangrijk aandeel leveren in goedkope kleinschalige geldleningen voor het opzettten van nieuwe kleine confectie ataliers. Hulp vanuit Nederland wordt redelijk verstrekt, aan de schuldhulpverlening moet echter nog het nodige worden gedaan. De workshops duurde ruim twee uur en waren zeer intensief, maar erg interessant.

Na afloop werd er veel nagepraat tijdens de ‘meet and greet’, bij de muziek van The Clarence Breeveld Formation.

Solidaridad