Dekker verzwaart opnieuw huurlasten

6 april 2005

Dekker verzwaart opnieuw huurlasten

Het kabinet Balkenende II heeft opnieuw de belofte gebroken dat mensen met een laag inkomen er niet verder op achteruit zullen gaan. Minister Dekker heeft aangekondigd huurders met lage inkomens opnieuw in de portemonnee te treffen. De minister verhoogt de normhuur - het deel van de huur dat ten minste voor rekening van de huurder blijft en dus niet door huursubsidie wordt gecompenseerd - met 1,8%.

Bovenop de eerder doorgevoerde korting van 14 euro per maand komt er nog eens 4,50 tot 8 euro bij. Ter illustratie: een alleenstaande met AOW heeft gemiddeld een besteedbaar inkomen van 200 euro per maand. Daar ging al 14 euro vanaf en nu komt daar nog eens een extra korting bij.

Krista van Velzen: “De SP heeft zich in de Kamer fel verzet tegen de korting op de huursubsidie. Ook hebben wij al meerdere malen verzocht om de huurverhoging op 0% te zetten. Helaas waren onze bezwaren aan dovenmansoren gericht. En nu komt daar nog eens een korting overheen. Dit is onacceptabel. Ik hoop dat nu eindelijk ook het CDA haar hakken in het zand zet en dit niet goedkeurt.”