SP Velsen steunt de Stakers van ENCI Velsen Noord

20 februari 2005

SP Velsen steunt de Stakers van ENCI Velsen Noord

Vrijdag 18 februari 2005 bracht een vertegenwoordiging van de SP Velsen een bezoek aan Velsen Noord om hun steun te betuigen aan de stakers van ENCI.

In een tot kantine omgebouwde garageloods komen de stakers die lid zijn van de FNV van ENCI elke morgen bij elkaar om zich in te laten schrijven voor weer een stakingsdag.

Petra Bos, Mireille Koedijker, Ada Klaver en Peter Jongenelis waren aanwezig om door gesprekken met de stakers een goed beeld te krijgen over de situatie tijden de staking.

Tijdens de gesprekken kwam vooral de frustraties over het afwijzen van het alternatieve FNV plan, maar ook de angst voor de werkgelegenheid naar voren. Het bleek ook duidelijk dat de stakers zeer enthousiast waren dat de SP de staking steunde, een veel gehoorde opmerking was eindelijk een politieke partij uit Velsen die zich onze situatie aantrekt.

Peter Jongenelis las een steunbetuiging voor die door Leny Eijsen, SP Statenlid was opgesteld en door vertegenwoordigers van de verschillende SP afdelingen op verschillende momenten tijdens de staking werden voorgelezen.

Hier onder volgt de steunbetuiging:

14 februari 2005 Valentijnsdag werd voor de directie van ENCI Balen-tijnsdag.

DE SP heeft gehoord dat de liefde tussen jullie en de hoge heren van de ENCI over is. Omdat zij hun ware gezicht hebben getoond. Niet de industrie, niet de werkgelegenheid, niet het milieu maar geld, meer geld en nog meer geld, is de reden dat zij jullie op staat willen zetten.
Jullie willen met eerlijk werk een eerlijke boterham verdienen. Daarom kiest de SP voor jullie, wij steunen jullie actie en wij steunen jullie staking. Jullie laten je niet buiten spel zetten en verzetten je tegen oneerlijke spelletjes van Holle Bolle Gijs in Heidelberg. Dat verdient respect en steun en daarom is de SP Velsen hier aanwezig om jullie steun te betuigen.

Peter ronde de steunbetuiging af met een opmerking dat er vroeger tomaten gegooid werden uit onvrede, maar nu als steun betuiging. Op dat moment vlogen de tomaatschuursponsjes door de lucht, dit tot grote hilariteit en applaus van de stakers.

Met een toezegging dat de SP Velsen as. Maandag 21 februari 2005 om 12.00 uur bij de grote manifestatie zeker weer van de partij zal zijn werd de bijeenkomst afgesloten.