Oproep Fakkelwake bij Oorlogsmonument

18 maart 2003

Oproep Fakkelwake bij Oorlogsmonument

Beste allemaal.

Bij deze willen wij jullie allemaal oproepen om te komen naar de fakkelwake bij het oorlogsmonument op het plein 1945 te IJmuiden, die wij op donderdagavond om 19:30 op het Plein 45 te IJmuiden organiseren.

We zien allemaal de beelden van de naderende oorlogsvoorbereiding. De regering Bush heeft zijn ware karakter laten zien: een aanvalsoorlog tegen Irak zal binnen nu en enkele dagen beginnen. Bush en consorten treden op als agressor en zetten met hun daad de wereldvrede op het spel. De diplomatie heeft nooit een echte kans gekregen. Deze oorlog ondermijnt de
internationale rechtsorde. Niet voor niets komen miljoenen mensen over de hele wereld ertegen in verzet: ook aanstaande zaterdag weer zullen zij hun stem laten horen. Ook in Nederland.

Omdat wij verwachten dat de eerste bommen al op donderdagochtend op Irak zullen vallen, organiseert de SP Velsen op donderdagavond 20 maart een stille wake. Door middel van een fakkelwake en het leggen van bloemen bij het monument op het Plein 1945 te IJmuiden protesteren wij tegen de oorlog tegen Irak. Wij spreken hiermee onze solidariteit uit met de bevolking van Irak, door het bewind van Saddam Hoessein, twee oorlogen en een VN embargo, toch al zo getroffen.

Wij roepen iedereen op mee te doen en zo je afschuw uit te spreken tegen deze aanval op de WERELDVREDE.

We zullen ons om 19.30 uur verzamelen op de dag dat de aanval is begonnen op het plein 1945. Naar ons vermoedden zal dit op donderdag zijn. Als het op een later moment is, dan zal de fakkelwake en de bloemlegging diezelfde avond plaatsvinden (vrijdag bijvoorbeeld). Wij houden jullie hiervan op de hoogte.

Ook leden van Groen Links zullen die avond aanwezig zijn. In de tussentijd hopen wij ook andere groeperingen te mobiliseren om deel te nemen aan deze actie. Hetzelfde geldt voor jullie: roep zoveel mogelijk mensen uit je kennissen- en vriendenkring op om met ons mee te doen. Deze oorlog treft alleen de mensen die al getroffen zijn. Met hen verklaren wij ons solidair.

Laat je zien en laat zien dat je meeleeft met de duizenden onschuldige slachtoffers die deze daad tot gevolg zal hebben.

Namens SP Velsen
Marthin Quist