h

3. Economie

Velsen en de IJmond maken deel uit van de zogeheten Metropool Regio Amsterdam en het Noordzeekanaal Gebied. In bestuurlijke kringen wordt nagedacht over en beleid gemaakt voor de toekomst van dit gebied. Dominante krachten en lobbies uit de financiële sector, opslag en transport en andere vormen van dienstverlening en communicatie, overschaduwen in dit verband het potentieel en de belangen van de zogeheten maakindustrie, die juist in de IJmond naar verhouding sterk is ontwikkeld.

Veel (milieu)ruimte wordt nu aangewend voor overslag en transport van fossiele brandstoffen (benzine, olie, kolen), waarin betrekkelijk weinig toegevoegde waarde wordt gerealiseerd. De financiële dienstverlening in de hoofdstad leunt zwaar op de belastingontwijking waardoor overheden, overal ter wereld, veel belastinginkomsten mislopen, en daardoor op publieke voorzieningen moeten bezuinigen. Door de woningbouw langs het IJ in Amsterdam verschuift de bedrijvigheid daar in de richting van de IJmond.

Bekwame en toegewijde arbeidskrachten in de IJmond

In de IJmond zijn nu al tal van multinationaal opererende bedrijven op grote schaal actief. Voor hen is de goede infrastructuur van spoor, (lucht)havens, internet wegen en spoorwegen van belang. De heraansluiting van het (midden) havengebied op het spoor is in dat opzicht een kans. Maar minstens zo belangrijk is het potentieel aan bekwame arbeidskrachten en gespecialiseerde bedrijvigheid die een grote aantrekkingskracht uitoefenen op de ondernemingen. Juist nu, met de afnemende werkgelegenheid zal in de vorm van scholing in het personeel geïnvesteerd moeten worden.

Maakindustrie, innovatie en benutten restwarmte

Velsen zal in IJmond verband een visie moeten ontwikkelen om die 'maak-sector' te helpen versterken. Daartoe zal, veel meer dan nu het geval is, aandacht moeten komen voor het potentieel dat juist in de werkende bevolking besloten ligt, in combinatie met wetenschappelijke centra. Die kennis en kunde vormen een belangrijke bron voor innovatie en de ontwikkeling van nieuwe bedrijvigheid.

Die kennis zal ook betrokken moeten worden bij de (her)inrichting en herstructurering van verouderde bedrijventerreinen. Een belangrijk aandachtspunt daarbij is een efficiënter gebruik van energie en restwarmte. De gemeente moet het initiatief nemen met een inventarisatie van de energiestromen.

Ruimte voor recreatie en toerisme

Naast de maaksector en de industrie, waartoe wij ook een groot deel van de transportsector rekenen, liggen er mogelijkheden voor recreatieve en op toerisme gerichte activiteiten. Die activiteiten zouden in de nabijheid van het strand geconcentreerd moeten worden. Ten zuiden van de Kromhoutstraat en bij IJmuiden aan Zee.

Centrumplan en winkelen

Na decennia van plannenmakerij en luchtkastelen ligt ons winkelcentrum in IJmuiden er troosteloos bij. En ondertussen verliest de detailhandel terrein op de handel via het internet. Met de winkelgebieden in Haarlem en Beverwijk is voor IJmuiden ruimte voor een compact woon/winkelcentrum. Beperkte uitbreiding - ook in recreatieve sfeer - is mogelijk wanneer dat dwars op de dominante windrichting kan worden gerealiseerd op het voormalig KPN terrein in combinatie met het Marktplein in combinatie met nieuw te bouwen woningen. Een nieuw winkelcentrum moet zoveel mogelijk kostenneutraal gebouwd worden.

Hier is de SP voor wanneer het gaat om economie

  • Versterk de maakindustrie
  • Intensiveer het gebruik van de schaarse milieuruimte
  • Inventariseer energiestromen voor hergebruik restwarmte
  • Initieer de totstandkoming van kennisclusters
  • Investeer in de ontwikkeling en instandhouding van de kwaliteit van het bestaande arbeidspotensieel
  • Een actieve rol in de werving van en de bemiddeling naar stageplaatsen
  • Recreatie en toerisme ten zuiden van de Kromhoutstraat en bij IJmuiden aan Zee
  • Een compact woon/winkelcentrum, zoveel mogelijk kostenneutraal

SP is 100% sociaal. Stem daarom SP!


INHOUD :

Hoofdstuk 1: Regionale Samenwerking

Hoofdstuk 2: Burgerparticipatie

Hoofdstuk 3: Economie

Hoofdstuk 4: Maatschappelijke Zorg

Hoofdstuk 5: Werk en Inkomen

Hoofdstuk 6: Wonen

Hoofdstuk 7: Ruimtelijke Ordening

Hoofdstuk 8: Verkeer

Hoofdstuk 9: Veiligheid

Hoofdstuk 10: Cultuur

Hoofdstuk 11: Milieu en Duurzaamheid

Hoofdstuk 12: Financiën

 

U bent hier