2. Burgerparticipatie

Burgers worden mondiger en willen meer invloed op het gemeentelijk bestuur dan slechts een keer in de vier jaar hun stem te mogen laten horen. Deze burgers willen zelf verantwoordelijk zijn voor de buurt waarin ze wonen en leven. Ze willen meebeslissen over zaken die spelen in hun eigen leefomgeving. Hun invloed begint pas als de plannen voor inspraak worden vrijgegeven. Maar dan hebben ze slechts nog de keus of de bus links- of rechtsom om het grasveld gaat rijden.

Burgers moeten vanaf het begin al worden betrokken bij gemeentelijke plannen

Als burgers in het beginstadium worden betrokken bij nieuwe plannen, wordt de effectiviteit en legitimiteit van het gemeentelijk beleid vergroot. Door in het begin al naar de burgers te luisteren, zullen ze achteraf minder bezwaar gaan maken.

Aan het begin van een participatietraject worden alle mogelijke betrokkenen geïnformeerd in laagdrempelige participatievormen, zoals wijkbijeenkomsten. Uitnodigingen voor deze wijkbijeenkomsten worden via de brievenbussen verspreidt om zoveel mogelijk mensen te kunnen bereiken.

Als het een bouwproject in de buurt betreft, zijn de mogelijke betrokken niet alleen de buurtbewoners. Andere belanghebbenden zijn bijvoorbeeld gehandicapten en senioren als het om de toe- en uitgankelijkheid van een gebouw gaat of als er levensloop of seniorenwoningen worden gebouwd.

Bewoners die zich belangeloos inzetten voor hun wijk moeten wij koesteren

Er zijn verschillende burgerinitiatieven in wijken, zoals de wijkplatforms, die graag willen meedenken met de plannen die hun wijk aangaan. Meedenken kan echter alleen als ze voorafgaand aan de besluitvorming worden betrokken.

Hier is de SP voor als het gaat om burgerparticipatie:

• Wijkbijeenkomsten om iedereen in een buurt te informeren
  • Niet alleen buurbewoners kunnen meedenken over plannen in hun buurt, maar ook belangenorganisaties zoals Gehandidcapten Beraad Velsen en Ouderenbonden; burgers worden aan het begin van een project in hun buurt betrokken
  • Bewoners die zich belangeloos inzetten voor hun wijk moeten wij koesteren
  • Wijkplatforms moeten weer een grotere rol krijgen in de wijken

SP is 100% sociaal. Stem daarom SP!

INHOUD :

Hoofdstuk 1: Regionale Samenwerking