12. Financiën

De SP werkt aan een menselijker en socialer Nederland waarbij gezonde aandacht is voor verantwoord financieel beleid. Reden te meer dat ook binnen de gemeente Velsen zorgvuldig met de beschikbare gelden wordt omgegaan!

Waar haalt de SP het geld vandaan?

Ook de SP is voor een meerjarig sluitende begroting. Wij willen echter de begrotingssystematiek zo ontwikkelen dat we niet telkens met grote meevallers te maken hebben en gemakkelijk en lichtvaardig over gaan tot hoge incidentele bestedingen (denk aan 5 miljoen euro voor ‘kennisrijk Velsen’).

Zeker in tijden van crisis is het voor de SP onverstandig en onverkoopbaar om een grote algemene reservepot aan te houden en kansen op het voorzien in woningen, woningisolatie en het in stand houden en bevorderen van de kwaliteit van de arbeidskrachten te laten lopen.

Belangrijker dan de hoogte van de algemene reserve vindt de SP afspraken over de hoogte van de schulden, in verhouding tot het bezit en het tempo waarin het niveau van de schulden wordt verlaagd.

De SP legt zich er niet voetstoots bij neer dat rijkstaken gemeentelijke verantwoordelijkheid worden zonder dat daarvoor de benodigde middelen bij worden geleverd. De SP vindt het onbehoorlijk dat de rijksoverheid bezuinigd en de gemeenten neen aan de cliënten moeten gaan verkopen. De SP wil, via de VNG en via actie op straat, inzetten op een ruimer budget voor de nieuwe zorgtaken.

Meer naar draagkracht

Uitgangspunt bij de besteding van geld is het realiseren van goede voorzieningen voor iedereen waarbij de lasten naar draagkracht worden verdeeld. Wij willen daarom ook de afvalinzameling en de rioolheffing onder het WOZ laten vallen. Velsen, de IJmond, is een toplocatie waarin veel publieke middelen zijn en worden geïnvesteerd en dat mag ook in de WOZ voor niet woningen tot uitdrukking worden gebracht.

De gemeente heeft tientallen miljoenen per jaar te besteden. Gemeentelijke uitgaven moeten zichtbaar en begrijpelijk zijn en altijd herkenbaar het maatschappelijk belang dienen. Belastinggeld moet verantwoord worden besteed; immers, dit geld is van de burgers en de gemeente moet altijd haar uitgaven kunnen verantwoorden.

De keuzes leggen wij aan u voor in dit verkiezingsprogramma

De SP moet het doen met hetzelfde budget als de andere partijen. Het grote verschil zit ‘m in de keuzes die wij maken. Deze keuzes leggen wij in dit verkiezingsprogramma aan de kiezer voor.

Hier is de SP voor als het gaat om financiën:

• De SP is voor verantwoord financieel beleid en een meerjarig sluitende begroting
  • Efficiënt en sociaal politiek bestuur
  • SP tekent niet voor bezuinigingen op rijkstaken
  • Sterke schouders zwaardere lasten – afval- en rioolheffing onder WOZ
  • WOZ van niet-woningen meer in overeenstemming brengen met toplocatie IJmond
  • Er wordt terughoudend omgegaan met het inhuren van derden
  • Er wordt geen geld verspild aan prestigeprojecten

SP is 100% sociaal. Stem daarom SP!

INHOUD :

Hoofdstuk 1: Regionale Samenwerking