1. Regionale Samenwerking

In Midden-Kennemerland waren er al eerder pogingen om gemeentelijke herindelingen of fusies te realiseren. Elke poging is tot op heden mislukt.

In 1972 was er de actie "Drie-in-één-Neen”, tegen de plannen voor één stad in de IJmond. De bestuurlijke samenwerking "Het Gewest IJmond" ging in 1999 ten onder. De lokale besturen houden zich nu opnieuw bezig met samenwerking.

Samenvoegen van gemeenten?

Deze samenwerking is zelfs nodig als het kabinet de drie grote Rijkstaken naar de gemeenten gaat overhevelen. Een deel van de Tweede Kamer verwacht dat gemeenten hierdoor failliet raken.

Als de decentralisaties doorgaan, met de bezuinigingen die het kabinet doorvoert, verwacht de SP grote financiële problemen voor te kleine gemeenten.

Volgens de plannen in het regeerakkoord zouden gemeenten met minder dan 100.000 inwoners moeten worden samengevoegd. Gemiddeld telt een Nederlandse gemeente 40.000 inwoners. 95 procent van alle gemeenten moeten dus worden samengevoegd en dat geldt dus ook voor Velsen met ruim 67.000 inwoners. Gemeentelijke herindeling leidt vrijwel altijd tot grotere gemeenten met bestuurders die op grotere afstand van de burgers zitten. Daarom vindt de SP dat zeer terughoudend moet worden omgegaan met het samenvoegen van gemeenten.

De SP is voor samenwerking, maar betrekt daarbij de burgers.

Voor de SP is het best duidelijk is dat er opgaven zijn waarbij moet worden samengewerkt. In de IJmond zijn er immers succesvolle voorbeelden van regionale samenwerking. De milieudienst IJmond wordt gezien als een geslaagd voorbeeld van regionale samenwerking. De SP is voor samenwerking, maar betrekt daar nadrukkelijk de burgers uit Velsen bij. Als er toch wordt besloten om gemeenten samen te voegen, dan moet rekening gehouden worden met de mening van de burgers van de betrokken gemeenten; bijvoorbeeld door het uitschrijven van een referendum.

Hier is de SP voor als het gaat om regionale samenwerking:

• Samenwerking is er voor de inwoners van de IJmond en niet alleen om de belangen van het grote bedrijfsleven te dienen
  • Bij samenwerking met andere gemeenten blijft de gemeenteraad eindverantwoordelijk
  • Onze gemeente blijft verantwoordelijk voor de uitvoering van taken.
  • Een referendum moet duidelijk maken of er onder de inwoners draagvlak is voor een fusie met andere gemeenten

SP is 100% sociaal. Stem daarom SP!

INHOUD :

Hoofdstuk 1: Regionale Samenwerking